@article{oai:s-bunkyo.repo.nii.ac.jp:00000124, author = {藤山, あやか and Toyama, Ayaka}, issue = {25}, journal = {紀要, BULLETIN OF SHIGA BUNKYO JUNIOR COLLEGE}, month = {Mar}, note = {application/pdf, This study examines how community music is interpreted in Germany and the position of community music in German music education. First, its research philosophy and practice will be summarized based on the author's fieldwork and literature review. Then, specific examples of German community music practices in formal, nonformal, and informal education will be presented and their results will be found. Moreover, specific practices in each learning opportunity will be analyzed., 本稿では、ドイツにおいてコミュニティミュージックがどのように解釈されているのか、また、ドイツの音楽教育におけるコミュニティミュージックの位置付けについて考察する。そのため、筆者のフィールドワークおよび文献調査に基づき、その研究理念と実践について整理する。そして、ドイツのコミュニティミュージックの実践について、フォーマル教育、ノンフォーマル教育、インフォーマル教育のそれぞれの教育分野における具体例を示しながら、その成果を見出す。その上で、それぞれの学習機会において具体的にどのような実践がなされているのかを分析する。}, pages = {(33)--(43)}, title = {ドイツにおける「コミュニティミュージック」の考え方- 音楽教育の実践と特徴を踏まえて -}, year = {2023}, yomi = {トウヤマ, アヤカ} }