@article{oai:s-bunkyo.repo.nii.ac.jp:00000126, author = {福井, 雄大 and Fukui, Yudai}, issue = {25}, journal = {紀要, BULLETIN OF SHIGA BUNKYO JUNIOR COLLEGE}, month = {Mar}, note = {application/pdf, This paper submit a conceptual framework which can withstand constructive discussions on information literacy education in japanese public libraries. The researcher analyzed 13 reviews on information literacy, information literacy education, and library use education. Each concept summarized was organized from two perspectives: How information literacy education implement is distinguished public formal service, public nonformal or informal service, and technical service; and what information literacy education provide is distinguished contents of library use education, information literacy learned in japanese public libraries, and information literacy that is not taught in japanese public libraries. The researcher presented a perspective on what kind of discussion such a conceptual framework might raise., 本稿では公共図書館における情報リテラシー教育を巡る建設的な議論に耐える概念的枠組みの提出を目的とし,公共図書館における情報リテラシー・情報リテラシー教育・利用教育を取り上げるレビュー13件を対象に分析を行った。各概念を2つの観点から整理した結果,情報リテラシー教育の教育形態については,直接-フォーマル(集団)-サービス,直接-ノンフォーマル・インフォーマル(個別)-サービス,間接サービスの3つに,教育内容については,利用教育として学ぶ内容,図書館で学ぶべき情報リテラシー,図書館で教わらない情報リテラシーの3つにそれぞれ分割できることを示した。このような枠組みが提起する議論を展望として示した。}, pages = {(61)--(72)}, title = {公共図書館における情報リテラシー教育を巡る概念整理}, year = {2023}, yomi = {フクイ, ユウダイ} }