ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 第21号

保育者・教員養成におけるピアノ実技科目の教科内容 ーコード伴奏による旋律づくりの実践よりー

https://doi.org/10.32125/00000035
https://doi.org/10.32125/00000035
00c54852-c346-417d-913a-599c5ba90c3b
名前 / ファイル ライセンス アクション
紀要第21号_浅見愛.pdf Bvol.21_p(31)-(40) (927.3 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-04-15
タイトル
タイトル 保育者・教員養成におけるピアノ実技科目の教科内容 ーコード伴奏による旋律づくりの実践よりー
タイトル
タイトル Learning Content of Practical Piano Training for Education of Childcare Workers and Teachers: Practice Making Melody Lines with Chordal Accompaniment
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 保育者・教員養成
キーワード
主題Scheme Other
主題 ピアノ実技
キーワード
主題Scheme Other
主題 コードネーム
キーワード
主題Scheme Other
主題 授業構成
キーワード
主題Scheme Other
主題 レゲルスキ
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.32125/00000035
ID登録タイプ JaLC
著者 浅見, 愛

× 浅見, 愛

WEKO 24
CiNii ID 9000396135628

浅見, 愛

ja-Kana アザミ, アイ

en Azami, Ai

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 保育者・教員養成のピアノ実技は、子どもの表現活動を支える力を身につけるための専門科目である。弾き歌い演奏技術だけでなく、基礎的で普遍的な知識・理解とその汎用的な技能の修得が求められる。本研究の目的は、コード伴奏による旋律づくりの教科内容を明らかにすることである。そのためにレゲルスキ(Thomas A. Regelski)の著をもとに、音楽科の指導内容四側面(形式的、内容的、文化的、技能的)を関連づけて授業を構想し実践した。旋律づくりをすることで普遍的な知識・理解を促し、既存の曲についても音楽の構造を分析して、表現にいかす力を獲得できると考えたためである。結果は、四側面で捉えたことで教科内容の導出が可能となった。そして作曲の文化に則った指導内容の導出、学修者の認識を深める知覚・感受を言語化する場の設定、コミュニケーションを基盤とした発想力や構想力を育む旋律づくりの3点は、今後の授業構成に示唆をあたえるだろう。
内容記述
値 Practical piano training to educate childcare workers and teachers is a specialized subject where they acquire the ability to supporting children’s expressive activities. Required elements are not only technique for playing the piano while singing a song with children but also basic and universal knowledge and understanding as well as applied skills. The purpose of this study is to clarify subject content for making a melody line with an accompaniment based on chords. Focusing on the works of Thomas A. Regelski, we constructed and practiced a training course relating to four aspects of music department teaching content: form, content, culture and skill. It was considered that through making a melody, universal knowledge and understanding can be enhanced, structures of existing tunes can be analyzed and abilities to apply them for expression can be acquired. Research results showed that the combination of four approaches enabled the introduction of subject content. The following three viewpoints contribute to future class designs: derivation of teaching content from accumulated culture of musical compositions, settings to verbalize sensibility and perception for learners to deepen recognition and making a melody during a class to nurture creative and conceptual power based on communication
書誌情報 紀要
en : BULLETIN OF SHIGA BUNKYO JUNIOR COLLEGE

号 21, p. (31)-(40), 発行日 2019-03-20
出版者
出版者 滋賀文教短期大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0912-6759
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00011900
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 120006606766
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:54:41.863847
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3